Op naar Galibi

Hoihoii,

Khoor van velen dat het niet zo’n mooi weertje is bij jullie…Hier wordt het iedere dag een beetje warmer, met steeds meer muggen…en ook af en toe een flinke bui!

De afgelopen week was niet een goede week qua bevallingen voor mij. Al mijn vrouwen, die ik volgde, moesten uiteindelijk een keizersnede krijgen, vanwege niet vorderende weeën en een niet goede indaling van het kindje, of ze bevielen in een volgende dienst…Helaas. Vrijdag was er zelfs een vrouw van 29 weken zwangerschap en een vrouw van 28 weken zwangerschap die al ontsluiting hadden. Een van deze dames is wel in mijn dienst bevallen, maar ik was toen net een andere zuster aan het helpen…Helaas heb ik deze bevalling gemist. Ik heb gehoord dat het een klein kindje was van 1900 gram, en dat het een goede apgarscore had (dit is een score die we aan baby’s geven. 10 is het beste en bij 0 is hij dood. De punten worden toegediend aan ademhaling, hartslag, reactie op prikkels, tonus en kleur). Het kindje is toen naar de couveuse gebracht! Dit is volgens mij echt geluk, want de dokter vertelde dat ze de baby geen zekerheid van leven kon geven. Tevens was de dienst ervoor ook een prematuurtje geboren, en deze was dood, zijn apgarscore was 3, en daarna 2 en 0… Ze hadden het in een nierbekken gelegd in het spoelhok (ook een erg ‘respectvolle’ plek om een lijkje neer te leggen…op het aanrecht waar wij onze instrumenten wassen en bloed afwegen en de placenta controleren enzo…). Ik heb stiekem even gekeken. Het zag er echt klein uit!

Deze week heb ik ook mijn eerste échte salsalessen gehad! Best makkelijk ;-) De merengue, zouk en bachatta waren de basis voor de salsa, dus die zit er nu goed in :-) Volgende week moeten we al afdansen, kben benieuwd hoe dat gaat. Vrijdag moest ik ook met beginners dansen, maar het is echt moeilijk een man te volgen, die zo onritmisch als…ik weet niet wat…is. Je gaat dat al gauw naast elkaar dansen…maarja, kprobeer dan gewoon te volgen…das immers mijn taak ;-)

Zaterdag ben ik op trip geweest! We moesten we om 8.30 klaar staan voor ons vertrek naar Galibi! Om 8.50 kwam het busje en vertrokken we met 10 man (Laura, haar 2 huisgenootjes en ik, Sandra, een koppel en een neef van Wim, waar ik vorige week die tour meegedaan had en nog 2 surinaamse meisjes). De rit duurde 4 uur voordat we in Albina aankwamen. Onderweg zijn we 1keer gestopt om te ontbijten met een broodje kaas of kip. In de haven bij Albina lag onze boot al klaar. Er zaten nog 4 mensen in, die meegingen naar Galibi. Wij moesten nog snel even plassen, op het politiebureau en moesten ons daarna haasten, omdat het er met bakken uitviel! Die 4 vreemde mensen zaten voorin in de boot en werden kliedernat! Wij zaten gelukkig droog ;-) Na nog anderhalf uur varen ofzo, langs mooie plekjes, kwamen we op Galibi aan! Het is echt prachtig daar! Er zijn mooie stranden met palmbomen en leuke bootjes op het strand! Echt een plaatje! We kregen onze kamer toegewezen en we konden meteen aanschuiven voor de lunch: rijst, kousenband, komkommer en tomaat (en kip). Om 5 uur kwam de gids ons ophalen voor een dorpswandeling. We liepen langs het strand. Er was daar een voetbaltoernooi bezig met vrouwen! We liepen verder langs een school, waar ongeveer 150 kinderen op zaten, een kerkje en een polikliniek. Ook hadden ze een buurthuisje, waar feesten gehouden werden en een souvenierswinkeltje :-) Achteraan in het dorp was een Zoo :-) Hier mocht je de meeste dieren zelf vasthouden, zoals een doodshoofdaapje, van Pipi Langkous, een luiaard, een toekan en een slang, en natuurlijk een grote vieze spin, maar no way dat ik daarbij in de buurt kom hè ;-) Het was wel grappig opgezet, maar heel klein! Daarna zijn we weer teruggelopen naar ons verblijf, waar we rond 8uur gingen dineren: bami, met komkommer en tomaat (en kip). Het was trouwens door de reisorganisatie weer eens niet doorgegeven dat ik vegetarisch was…tis toch erg hè. We hadden het nog wel met 2 man doorgegeven…maarja… In de tussentijd hadden we nog eventjes gekaart. Om 9uur gingen we in het donker met de boot naar de overkant om de schildpadden te spotten. Na wat zoekwerk zagen we een ander groepje toeristen aan de oever staan, waar wij ons bij aan sloten. Hier was een grote lederschildpad een kuil aan het graven was voor haar eieren. We stonden er met een grote boog om heen te wachten totdat ze in trans was. Eventjes later was het dan zover. We mochten dichterbij. De gids scheen met zijn licht, zodat we wat (onduidelijke) foto’s konden maken! Het was wel cool om er eentje te zien hoor! Maar ik vond het op zich ook wel zielig. Staat daar zo iedereen te kijken hoe ze haar eieren aan het leggen is... En wat zijn die beesten groot zeg! Ik denk wel 1.50m ofzo en ik had gehoord dat ze 575-900kg kunnen wegen! Toen ze de kuil weer dicht aan het graven was, gingen we weer weg. Het begon immers weer eb te worden, en ze zeggen dat er dan rogvissen komen die je steken :-( En het zou nog heel lang duren voordat de schildpad terug de zee in zou gaan, want ze doen altijd een heel ritueel, om het eierennest te camoufleren en om valse sporen te maken. We waren allemaal zo moe dat we meteen naar bed zijn gegaan. Alleen was de generator kapot gegaan, zodat er geen licht was. Gelukkig konden we ons behelpen met onze zaklampen. Midden in de nacht ging opeens dat licht aan…oeh, dat was minder prettig, maar later ben ik gelukkig weer in slaap gevallen! Om half 9 stond het ontbijt alweer klaar, heerlijk! De kok had ook een eitje voor ons gebakken, later toen de kip haar eieren had gelegd! Om half 11 gingen we met de boot op weg naar Frans Guyana. Daar bezochten we een gevangenis, waar Papillon gevangen heeft gezeten wegens moord. Hij heeft enkele keren proberen te ontsnappen en steeds werd hij weer opgepakt. De 9e keer is het hem gelukt met succes te ontsnappen! Alleen het stuk gevangenis waar hij heeft gezeten koste 5 euro en de kassa sloot om 12uur, terwijl het half 1 was…jammer, want dat had ik wel willen zien. We hebben  wel het stukje gevangenis gezien waar de minder erge criminelen zaten. Daarna zijn we naar de stad van Frans Guyana gelopen, naar de markt. Er was helaas niet veel te doen, omdat het zondag was…We zijn toen weer terug naar de boot gelopen om nog even te lunchen. De kok van Galibi had voor ons ieder een doosje met rijst, amsoi en vis gemaakt! Toen we klaar waren hebben we onze vaart voortgezet naar Albina. Het begon weer kei hard te regenen in Albina. Ik liep op mijn blote voeten, omdat we in het water moesten uitstappen. We hadden snel onze bagage naar boven aan de weg gebracht. Gelukkig stond de bus al klaar en konden we snel de bus in rennen ;-) om de 4 uur lange rit naar Paramaribo voort te zetten! Het was echt een mooie tour! Zeker de moeite waard om te doen!

Ik hoop dat jullie ook nog wat mooi weer krijgen in Nederland en overal waar jullie op vakantie gaan!

Liefs en heel veel brasa’s